
Żyjemy w czasach, gdzie nieustannie goni nas czas. Szczególnie teraz, w czasach pandemii, gdy więcej czasu spędzamy w domu, możemy wręcz odczuwać presję, by maksymalnie wykorzystać każdą wolną chwilę i poświęcić się pożytecznym aktywnościom. Oczywiście, nie każdy się z tym zgodzi, w końcu zarządzamy czasem jak nam się podoba, ale raz na jakiś czas warto zrobić sobie eksperyment w stylu time managementu. O czym mowa? Jeśli chcesz sprawdzić się zawodowo jako programista, zarządzanie czasem w tym zawodzie jest kluczowe. Musisz znać swoje możliwości i umieć oszacować realizację własnych zadań, bo na tym często opierają się szacunki kamieni milowych w projekcie. Jak do tego podejść? Czy takie umiejętności przychodzą naturalnie? W zasadzie to tak, bo każde nowe doświadczenie pozwala lepiej poznać swoje możliwości. Postanowiliśmy jednak zaproponować kilka platform, które pomogą nam w tym cennym ćwiczeniu i przyspieszą doskonalenie tej umiejętności.
Poniżej znajdziecie kilka propozycji pozwalających zwizualizować sobie zadania, które na nas czekają, oraz usprawnić proces ich realizacji. Wizualizacja tego co musimy zrobić jest bardzo pomocna, bo jednocześnie pozwala zobaczyć skalę tego co nas czeka, a przy tym jeszcze zmotywować do działania. Tak więc zerknijcie na naszą listę i spróbujcie, możecie być bardzo zaskoczeni efektami!
Trello
Trello często używane jest przez Project Managerów jako popularne narzędzie w zarządzaniu projektami, ale nadaje się także idealnie do prywatnych celów. Istnieje oczywiście wersja płatna, ale sporo można też zdziałać na wersji darmowej, więc założenie konta nic nie kosztuje. Trello to przede wszystkim tablice. Możemy zakładać tablice na różne tematy, jak chociażby “Remont mieszkania”, “Zadania na styczeń”, albo po prosto “To-Do”. To, jak zorganizujemy sobie nasze kolumny w ramach indywidualnych tablic to nasza sprawa, ale warto zastanowić się nad taką organizacją, która pozwoli łatwo realizować nasze zadanie. Przykładowo, pierwszą kolumną może być “Zadanie”, a kolumna obok to już “W toku”. Na sam koniec zostawmy “Zrobione”. Proszę, najprostszy sposób na dobre zwizualizowanie sobie pracy przed nami. Możemy łatwo przeciągać indywidualne zadanie między kolumnami, aby pokazać, które zadania są właśnie realizowane, a za które jeszcze się nie zabraliśmy. Karta zadania też ma mnóstwo ciekawych opcji do wykorzystania: dodatkowe listy zadań do odhaczenia, notatki, załączniki, nadawanie priorytetów czy terminów na ostateczną realizację. Do tego oczywiście ciekawe tła na naszą tablicę, którą możemy sobie w pełni spersonalizować. Innymi słowy, Trello to fajne, intuicyjne narzędzie do stworzenia swoistego dziennika zadań, a pomaga także w ich realizacji, a przy tym można się nim naprawdę bawić po drodze.
Rescue Time
Tu również mamy do czynienia nie tylko z aplikacją desktopową, ale także mobilną. Rescue Time to z kolei bardziej narzędzie pozwalające nam uświadomić sobie, ile czasu spędzamy nad różnymi aktywnościami w ciągu dnia. Aplikacja trackuje nasz czas i przesyła nam podsumowania i raporty z tego, nad czym spędzamy czas najdłużej. To ciekawy eksperyment o tyle, że pozwala nam uzmysłowić sobie, że pozornie błahe rzeczy pożerają sporo naszego wolnego czasu, więc może warto zastanowić się nad ich ograniczeniem. Celem aplikacji jest tym samym zwiększenie naszej produktywności oraz świadomego planowania tego, co robimy w wolnych chwilach. Często nie zdajemy sobie sprawy, ile czasu zajmują nasze aktywności, a wpływa to na realizację zadań, które sobie wyznaczamy. Podobnie z resztą jest w pracy programisty, samoświadomość to ważna cecha przy planowaniu naszego dnia pracy. Takie eksperymenty z Rescue Time mogą nam sporo uświadomić!
Toggl
Toggl to imponujący “kombajn” usługi time managementu. Można go wykorzystywać podobnie jak Trello, czyli w celach zawodowych i prywatnych. Do tego z jego trackera czasu można korzystać totalnie za free, oczywiście jest też dostępny w wersji mobilnej. Toggl pokazuje bardzo ciekawe pod względem designu raporty czasowe podsumowujące dokładnie czas spędzony nad danymi zadaniami. Wizualizacja danych pozwala na szybkie i sprawne zrozumienie własnej organizacji czasu oraz jej efektywności, różnorodność kolorów w interface’ie też dodaje całości atrakcyjności. Toggl zdobył sobie serca użytkowników dzięki przejrzystemu interface’owi i intuicyjnej obsłudze swoich funkcji. Korzystają z niego również Project Managerzy, bo ma świetnie zaprojektowane karty projektu czy tablice zadań, planów dnia, czy po prostu komentarzy między członkami projektu. Naprawdę warto wypróbować. Toggl jest niezwykle pomocny w poprawianiu naszej produktywności i całego naszego workflow. Warto!
Remember The Milk
Wbrew zapowiedzi sugerowanej w tytule, ta aplikacja nie ma nic wspólnego z dojeniem. Remember The Milk przeznaczone jest bardziej do użytku prywatnego, a ma do zaoferowania mnóstwo funkcji. Oprócz tego, co zawierają poprzednie platformy, czyli łatwe w obsłudze tablice z zadaniami i trackowanie zadań, tutaj możemy też stworzyć osobne listy na nasze indywidualne zadania, możemy budować smart-listy, które jeszcze łatwo można sortować, dodawać priorytety, przypomnienia, i o wiele więcej. Do tego minimalistyczny design, wysoka skuteczność i stabilność, i mamy przepis na idealnego asystenta naszych codziennych obowiązków. Na co więc czekamy? Tradycyjnie, tu także dostępna jest aplikacja mobilna!
Focus Keeper
Słyszeliście o metodzie “pomodoro”? Nic się nie stało, jeśli nie macie pojęcia, o co chodzi. Zalicza się do jednej z popularnych technik, których celem jest maksymalizacja skupienia na zadaniu, które właśnie wykonujemy. Interface aplikacji nawiązuje oczywiście kolorystycznie do wspomnianego pomidora, ale czerwona tonacja nie przekłada się na czytelność całości designu, przeciwnie, jest przejrzysty i intuicyjny. Jest to o tyle ważne, że celem aplikacji jest maksymalne skupienie nas na jednym zadaniu, które właśnie wykonujemy. Aplikacja obsługuje cykle 25-minutowych sesji pracy, które przerywane są 5 minutami przerwy. Nic, tylko skupiać się na robocie. Jeśli przepracujemy 4 takie cykle, dostajemy kolejne 25 minut odpoczynku. Aplikacja prezentuje do wglądu takie “charts” naszej produktywności i dnia pracy. Nasze sesje możemy sobie do woli personalizować za pomocą kolorystyki, ustawiania dziennych celów czy organizacji kart zadań. Wystarczy popatrzeć na opinie aplikacji mobilnej, by przekonać się, jak bardzo użytkownicy cenią sobie usługę Focus Keeper!
Jak widzicie, wybór jest całkiem sporo, a to tylko 5 przykładów z całego mnóstwa aplikacji, które mogą przypaść Wam do gustu. Niezależnie od tego czy uważacie tego typu aplikacje za potrzebne, czy nie, warto zastanowić się nad tym czy organizujemy nasz czas i zadania w sposób możliwie optymalny, by móc podnieść swój poziom produktywności. Takie ćwiczenie na samoświadomość oraz zmuszenie się do analizy tego, jak planujemy naszą pracę może się okazać niezwykle owocne. Mały eksperyment nie zaszkodzi, więc do dzieła!